Ta del av mina tankar kring konst i allmänhet eller något särskilt verk / någon särskild konstnär i synnerhet. Jag tar gärna del av dina synpunkter. Skriv i kommentarsfältet längst ned på sidan.

Bloggen är öppen för gästbloggare.

RSS

Kända konstnärer och målningar som posters är årets trend

3 Jan 2023

Att ha ett känt konstverk som pryder väggarna har länge varit något som de förmögna har kunnat stoltsera med. Men i takt med att det blir allt mer accepterat att inte behöva hänga upp originalversionen, utan att det blivit mer okej med posters och liknande, så har allt fler börjat pryda sina väggar med kända alster från världens mest berömda konstnärer.

En av de hetaste trenderna när det gäller inredning är just att ha kända konstverk och konstnärer som posters. Detta är något som uppfattas som modernt och fräscht och det är ofta väldigt vackert att ha på sina väggar, exempelvis hemma i vardagsrummet.

Att blanda den moderna prydnaden poster med klassiska verk är ett innovativt grepp och det är också något som kan skapa trivsamma och trendiga hem. Så det är inte konstigt att allt fler väljer att pryda sina hem med posters föreställandes kända konstverk eller verk av kända konstnärer.

När man beställer en poster föreställande ett känt konstverk kan man välja på att få postern i flera olika storlekar. Om man vill köpa en liten poster föreställande ett känt konstverk och kanske hänga upp bredvid spegeln i hallen så går det bra. Vill man å andra sidan köpa en stor poster som kanske till och med är inramad så att man kan hänga upp den väl synlig i vardagsrummet så går det också bra.

En stor anledning till att dessa posters har blivit trendiga på senare tid är förstås att motiven är väldigt konstnärliga och vackra. Det är också ett bra sätt för den som bor i ett hus eller i en lägenhet och vill inreda denna på ett stiligt sätt att sätta en modern och fräsch prägel på inredningen. Numera finns många kända konstverk som posters så man kan verkligen välja och vraka bland ett stort urval.

Håll koll på skattereglerna vid köp och försäljning av konst

4 Mar 2022

Som konstsamlare finns det oftast en fokuspunkt som överordnar allt annat, och det är självklart att hitta konst som man tycker är värd att samla på. När man samlar på konst är detta i de allra flesta fall mer än nog i form av tidsförbruk. Det tar tid att lära sig om konsthistorien, dess inriktningar, genre, konstnärer, men kanske framför allt, dess värde. Att samla på konst kan man göra på flera olika vis. En del fokuserar på det som är värdefullt ute på marknaden, andra på de som är värdefullt för en själv.

Ja, det finns en hel del att hålla koll på när man intresserar sig för att samla på konst. För de allra flesta som handlar med konst är det konsten i sig som är det som gör att man fortsätter att vara en del av marknaden. Det är för att man brinner för just konst och kanske inte nödvändigtvis hur marknaden i stort ser ut. Men oavsett vad som är viktigast för en själv, om det är konstens värde på en auktionsmarknad, ens eget estetiska öga, eller allmänhetens tycke och smak, så finns det några punkter som faktiskt alla måste ha koll på när man köper och säljer konst, och det är skattereglerna för detta. Men det kan vara lättare sagt än gjort. Skatteverket vittnar nämligen om att så många som sex utav tio privatpersoner som säljer konst faktiskt inte överhuvudtaget skattar på den vinst som kommer ut av det.

På Skatteverket finns det, som för all annan försäljning, regler och krav på hur, vad och vilken typ av vinst och försäljning som behöver tas upp i ens enskilda eller företagets deklaration. Exempelvis är det ett måste att deklarera all vinst över 50.000 kronor. Det finns dessutom en rad regler kring hur man gör om man säljer och köper under samma år och hur detta ska uppges i ens deklaration. Men det kan vara svårt att som konstsamlare, om man själv inte är insatt eller intresserad av denna typ av kunskap att faktiskt göra rätt för sig. Därför finns det människor som har koll, expertis inom området och som man kan ta hjälp av.

Pierre-Auguste Renoir

27 Feb 2022

Pierre-Auguste Renoir är en av de stora konstnärerna i konsthistorien och en av grundarna av konstriktningen impressionism. I detta inlägg beskriver jag hans tidiga år, formandet av impressionismen och de senare åren av Renoirs karriär.

    Det kanske mest kända konstverket av Renoir - Bal du moulin de la Galette.

De tidiga åren

Renoir (f. 1841) växte upp under enkla förhållanden. Han var en arbetarklass-son i en familj som hade det så svårt att han tvingades sluta skolan som 13-åring och börja arbeta på en porslinsfabrik. Väl där upptäckte fabrikens porslinsmålare att unge Auguste hade talang för måleri. Han blev därför lärling i porslinsmåleri och lyckades relativt bra med detta. Intresset för konst växte och han började ta kurser i konstmåleri. Vid 21 års åler började han på en konstskola där han träffade några av de konstnärer som blev hans närmaste vänner under en längre tid. En av dessa var Claude Monet.

Auguste Renoir hade alltid ont om pengar under sina tidiga år. Att jobba kvar på porslinsfabriken var en nödvändighet för att ha råd med konstutbildningar. När porslinsfabriken gick i konkurs och Renoir blev utan inkomst fick han förlita sig på sina vänners välvilja. För en konstnär är det inte bara boende och mat som kostar pengar utan även målardukar, penslar och färger. Han fick bo hos sina vänner och låna deras studios för att måla. Det kan vara bristen på färger som gjorde att Renoir och hans närmaste vänner målade med grova penseldrag.

Impressionismen

Impressionismen är en konstriktning som startade i slutet på 1860-talet och början av 1870-talet. Sättet att måla och själva slutprodukten visar konstnärens intryck (impression) snarare än en förskönad verklighetsskildring. Andra konstnärer målade detaljerat och realistiskt. Imipressionisterna målade så som de kände och ofta var det med breda penseldrag och prickar.

Idag är det Claude Monet som är den främsta företrädaren för konstriktningen. Vid hans sida fanns Renoir som var med och formade sättet att måla. De hade många likheter i sättet och måla och influerades också starkt av varandra. Konstnärerna satt ofta bredvid varandra och målade samma scenerier. När man tittar på de mest kända konstverken i efterhand kan man dock se att Monet typiskt målade landskapsbilder, stadsmiljöer och natur medan Auguste Renoirs motiv och tavlor främst visar människor i vardagssituationer. Renoir ville visa glädje och det vackra med sina målningar. Därför valde han ofta människor i situationer där de upplevde och uttryckte glädje och uppsluppenhet.

Vernissage med John Ma

15 Sep 2021

Många konstnärer har jobbat i ett par år utan att kunna visa upp sina verk i fysiska rum. Nu börjar flera konstgallerier ha vernissage igen. Nyligen hade Galleri Scandinavia i Göteborg (de har även galleri i Stockholm) preminär för året och den första konstnären att få ställa ut i den centralt belägna lokalen var John Ma.

   Småbåtshamnen vid Lilla Bommen.

Fredagen den 3:e september var det förhandsvisning. Det var främst vänner till galleriet och till konstnären som var bjudna. Själva premiären för allmänheten var den 4:e september.

Jag var på plats den 3:e och fick ta del av en rad oljemålningar som sticker ut. I bokstavlig mening. Oljan ligger i tjocka lager vilket skapar en 3D-effekt som ger målningen mer liv.

En intressant berättelse i sammanhanget är att konstnären själv har en ganska liten ateljé vilket gör att han inte kan ta så många steg tillbaka för att betrakta verken i sin helhet. När tavlorna, några en bra bit över en kvadratmeter stora, hängdes upp i galleriet kunde man ta flera steg tillbaka och se på tavlorna på ett lite annat sätt. På grund av de grova henseldragen blir det nämligen står att urskilja ting på duken men när man kliver bak några meter ser man vad det föreställer.

John Mas bakgrund och stil

Om man ska försöka sätta John Mas konst i någon tradition så är det en variant på impressionism. Han återger världen som han ser den med grova drag och ofta starka färger. Samtidigt är det uttrycksfullt vilket mer påminner om expressionism. Mycket aktion i rörelserna. Ibland blir det inte som konstnären själv avser men det blir en del av verket ändå.

   Båda tavlorna heter Flowers.

John Ma är inte först med att måla med grova drag och tjocka lager olja. Bengt Lindström är ett av de mer kända konstnärerna inom denna riktning. Även Maurizt Karström målade med tjocka lager. Karström blandade dock tekniker vilket Lindström och Ma inte gör (så ofta i alla fall). Lindström och Karström har levt i Sverige sedan de var barn. John Ma kom till Sverige som vuxen. Han är född i Kina, närmare bestämt Shanghai, och är utbildad på kinesiska konstskolor.

Vad är konst för dig?

9 Aug 2021

Denna artikel handlar om konst, inte bara tavlor från till exempel Rembrandt eller Monet. Här resonerar vi kring “konst”, i form av vad det faktiskt är rent krasst och vad det kan vara rent generellt. Formellt sett kanske kan man kanske skilja på så kallad “konst” och saker som är en “konstform”. Men sedan är också konst olika saker för olika människor.

Definitionen av konst

Många saker som kräver riktig kompetens, kan lätt bli en “konst” eller en konstform. Är man riktigt duktig på att skriva poesi, så kanske man kan kalla det för konst. Är man musiker eller producent, då kan en dedikerad publik uppfatta den musiken som “konst”. Det gäller inte minst bland de entusiaster som samlar på LP-skivor. De köper LP-skivor, inte sällan rariteter och fina pressningar. Enastående musik, kan för vissa upplevas bättre med bra ljud, och då beröra på ett djupare emotionellt plan.

Men konst kan var så mycket mer än estetiska ting. Är du väldigt skicklig på att knacka kod, då kan det vara “konst”. Det gäller inte minst för nördar. På ungefär samma sätt kan makalösa dansare likställas med konstnärer. Många trädgårdsintresserade anser att en köpt ros är bland de vackraste som finns. Att vara konstnär, kan man alltså vara kring mycket och på många sätt, iallafall mer informellt. Men ska man se konst ur en objektiv och kategorisk synvinkel, så är det väl kanske mest tavlor, grafik, vissa fotografier och dylikt som är riktig konst.

Surrealismens grundare?

3 Jul 2021

Surrealismen som skolbildning och stil härstammar från 1920-talet då poeten André Breton skrev det surrealistiska manifestet. Breton sägs i någon mening vara surrealismens grundare. Hans manifest inkluderade ett flertal estetiska uttrycksformer. Det var dock inte i första hand konst som han såg framför sig när han skrev sitt manifest. Det var dessutom endast en konstnär med i den grupp som urpsrungligen omgav honom. Det handlade snarare om poesi och litteratur.

Faktiskt var inte Bretons manifest det första. Tidigare i samma månad publicerade Yvan Goll, som var ledare för en grupp poeter och konstnärer, ett manifest med liknande ambitioner.

Det vänstra manifestet är från Goll med flera publicerat 1:a oktober 1924 och det högra är från Breton med flera publicerat 15:e oktober.

Termen surrealism kom dock inte ursprungligen från varken Breton eller Goll utan det var poeten och konstkritikern Guillaume Apollinaire som 1917 först myntade begreppet när han kommenterade kompositören Erik Saties verk. Så här långt kan man anta att det främst är musik och litteratur som är centrala i den surrealistiska traditionen. Var och när kommer konsten in i bilden? Surrealismen är ju idag främst förknippad med konstnärer som Max Ernst, René Magritte och Salvador Dali.

När Bretons manifest publicerades och spreds i oktober 1924 var Max Ernst en centralgestalt i konstriktniningen dadaism. Den blev delvis inlemmad i den surrealistiska konsten. 1929 anslöt sig Salvador Dali till rörelsen. Dali är den stora stjärnan inom surrealismen men han är uppenbarligen inte dess ursprung. Det finns dock en konstnär som har inspirerat Dali. Han har även inspirerat de andra surrealisterna som Ernst, Miró och Magritte.

Hieronymus Bosch, egentligen en pseudonym, föddes i Nederländerna runt år 1450 och målade sina mest kända verk runt år 1500. Han målade religiösa motiv men förvrängde vissa inslag till den grad att figurerna övergick till surrealistiska inslag och ibland futuristiska. Det förekommer t.ex. flygande maskiner, aliens och robotar i några av hans verk. Ett av de mest kända verken är Lustarnas trädgård (eng. The Garden of Earthly Delights) som är en triptyk. Där förekommer en rad förvrängda figurer och märkliga scener som har inspirerat många efterföljare. Däribland Pieter Bruegel, Max Ernst, Joan Miró och Salvador Dali.

Salvador Dali medger att han är en efterföljare av Bosch. Dali är inte bara en efterföljare i stil utan han har också inspirerats av och lånat stoff från Bosch. Delar av verket ovan har blivit kända i sig. Till exempel trädmannen och den slukande syrsan.

AI-genererad konst

19 Sep 2020

Utvecklingen inom AI har kommit så långt att ett abstrakt konstverk kan skapas på mindre än en sekund. Har vi hamnat i ett läge där konstnärer inte längre finns? Svaret är nej men utvecklingen är helt klart fascinerande.

Vad AI kan

För att en Artificiell Intelligens ska kunna skapa ett abstrakt konstverk krävs det att det har lärt sig hur tidigare konstverk ser ut. Det nya kan visserligen vara helt unikt men det baseras på allt möjligt gammalt.

Ett av de AI som skapar ett nytt konstverk varje gång man trycker på refresh är sajten thisartworkdoesnotexist.com. Väldigt mycket av det som då genereras är tilltalande. Du ser några exempel på bilderna i detta inlägg. De finns bara i dessa "upplagor". Om du vill se fler exempel kan du hitta det här.

Vad AI inte kan

Det är framför allt tre saker som ett AI inte kan när det gäller att skapa konst.

Konstnären som är mest känd för sina barnkläder

27 May 2020

Cassandra Rhodin har ritat och målat nästan hela sitt liv. Det var först när hon blev gravid i början på 2000-talet som den konstnärliga talangen gav henne arbetsmöjligheter. Hon är dock inte känd i första hand för sin konst utan för sitt klädmärke för barn: mini rodini. I detta inlägg ska jag presentera några av hennes alster för att bedöma vilken typ av konstnär hon är.

Rhodin arbetar främst med penna eller vattenfärger. Stilen är en mix av hur kvinnor inom modevärlden avbildades på 1920-talet, art déco, manga och hennes egen drömska värld. Det går inte att placera stilen inom någon tydlig kategori. Referensen till manga hänger ihop med de oproportionerligt stora ögonen. Det förekommer män och djur i målningarna men det är främst kvinnorna som motiv som sticker ut.

Kvinnorna är ibland frigjorda, ibland vackra, ibland drömska och ibland starka. Formerna och hållningen kan vara ganska avlägsen tidens kvinnoideal. Ansiktsuttrycken, särskilt de havlstängda ögonen, ger en känsla av lojhet eller nonchalans. Man kan tänka att kvinnorna antingen vet att de är vackra eller att de är avståndstagande. Så vad tar de i så fall avstånd ifrån.

Ofta finns det en koppling till naturen i målningarna. Den är där för att visa att människa och djur i någon mening hör ihop. Här skapas istället en känsla av närhet och tillhörighet.

I ett mindre format kan jag tycka att Rhodins verk inte tar sig så långt ifrån skisserna i flickrummet. Det finns trots allt många unga som kan, och i någon mån gör, det hon gör. Det är i det stora formatet som hennes bilder kommer till sin rätt. En hel vägg med något av hennes motiv är riktigt effektfullt.

Rhodin kan säga vad som inspirerar henne när hon skapar kläder till barn. Vad som inspirerar hennes konst är mer dålt. Å andra sidan är det inte så många konstnärer som vill avslöja sina inspirationskällor. Det tyder bara på att de ser sig själva som unika. Rhodin är både alldaglig och unik. Det finns drag i hennes figurer som är utmärkande för hennes stil.

Rhodin kan sin konsthistoria. Det syns i en del av hennes motiv. Att lägga in konstreferenser är dock inte detsamma som att vara inspirerad av någon av konstnärerna. Läsa vidare om ett förslag på inspiratörer.

Jag kan tycka att det finns en anledning till att hon har fått sitt stora genomslag som designer av barnkläder och inte som konstnär. Hennes unika bidrag fungerar utmärkt i det formatet. Samtidigt är de motiv som förekommer i hennes konst inte liknande de motiv som förekommer på hennes klädprint. Den unika stilen är dock densamma. Kopplingen till naturen finns ofta där.

 

Konst och social distansering

19 May 2020

Effekterna av coronapandemin och införandet av social distansering har fått ett visst genomslag även när det gäller konst. I detta inlägga kopplar jag fenomenet social distansering till konstverk i en bred bemärkelse.

Det är känt från forskning att konstutövande är mycket bra för vår hälsa. Den som skapar mår bättre både känslomässigt och kognitivt. Hur är det då att ta del av konst? Är det också bra för hälsan? I vissa studier framkommer det att konst reducerar stress samt fungerar på våra belöningssystem på ett sätt som påminner om när vi är förälskade. Rent känslomässigt ökar det alltså vårt välbefinnande.

Under coronapandemin har vi blivit mer isolerade. Vissa lider mycket av ensamheten. Att hitta andra sätt att må bra i vardagen kan därför vara viktigt. Men vad ska man göra?

Gå på konstmuseum

Vissa museer har stängt men de erbjuder bilder på konstverk via sociala medier. De mest aktiva bombarderar sina följare med konstverk just nu. En om dagen ungefär. Andra ordnar med virtuella vandringar i museet.

De museer som har valt att öppa för besökare släpper in några åt gången och ber dem då följa en och samma rutt. Man kan alltså inte gå enbart till sina favoriter och när man väl når sina favoriter får man inte stanna så länge man önskar. Alla restriktioner handlar om att vi ska upprätthålla social distansering. Vissa anpassningar får vi alltså leva med just nu.

Köpa konstverk

Försäljningen av konst i form av tavlor och posters har ökat kraftigt de senaste åren. Om man vill ha ett original kan man köpa tavlor online. Där finns alla prisklasser och stilar. Den som vill köpa ett originalverk eller en begränsad upplaga av litofragier/etsningar från en känd konstnär får vända sig direkt till konstgallerierna.

Det billigaste sättet att införskaffa konst, även kända konstverk, är att köpa en poster. I och med att kvalitén på trycken numera är mycket hög kan man få ut en hel del av ett konstverk även om det är billigt. För att förhöja känslan kan man rama in den.

Streetart

6 May 2020

Streetart eller gatukonst är en konströrelse som går bortom graffiti. Det som utmärker graffitin är dess teknik och icke lagliga aktioner. Streetart baseras på mer blandade tekniker och material samt balanserar på gränsen till vad som är lagligt.

Utmärkande för streetart är att verken syns i en offentlig miljö. De kan beskådas av alla som rör sig i miljön. Ytterligare en aspekt är att skapa debatt med en provocerande stil. Det finns också inslag av humor.

Yarn bombing (kallas också stick-graffiti) är ett exempel på streetart som har ett stort mått av humor då man klär in stolpar, statyer och träd med färgglada enorma "benvärmare" eller stickade tuber. En väldigt svensk variant av streetart är rondellhundar som började förekomma 2006 och som i någon mening var en protest mot samhällets syn på konst och dekoration i det offentliga rummet. Det är känt att vandalisering har förekommit vilket man som konstnär tycker är förkastligt.

Det intressanta med streetart och graffiti är att det till en börjande betraktades som vandalisering men som efter en tid började att ses som konst och utsmyckning. Det förhöjde många grå områden med färg och form. När den mer rumsrena gatukonsten tar plats i den offentliga miljön riskerar den dock att bli förstörd.

Måste konst vara dyr?

14 Mar 2020

Har du funderat på vad det är som bestämmer priset på ett konstverk? Den frågan är nästan lika knivig som vad det är som bestämmer vad som är konst och inte konst. Jag ska ge några förslag på svaret till kostnadsfrågan. Därefter ska jag ta upp hur man kan tänka om man vill ha konst men inte har så stor budget.

Hur sätter man pris på konst?

En vanlig princip när det gäller priset på något, vad som helst, är hur stor efterfrågan det är. Låg tillgång och stor efterfrågan ger ett högt pris. När det bara finns ett original och många som vill ha detta konstverk blir det dyrt. När det bara finns ett original och några intressenter som är extremt kapitalstarka blir det väldigt dyrt.

När konstgallerister sätter priset på ett konstverk baseras det ofta på vad någon faktiskt har betalat för ett verk eller vad de är villiga att betala.  Om det bara, vid ett givet tillfälle, finns en intresserad köpare och den vill betala 50 000 kr för ett specifikt konstverk blir priset vid det köpet vägledande för nästa gång konstverket är till salu. Det kan vara så att 99 % av alla som har sett konstverket tycker att det borde kosta 1000 kr men på grund av att det har sålts för 50 000 är det det gällande marknadspriset.

Ett konstverk, som är riktigt fint, som är skapat av en okänd konstnär blir inte särskilt dyrt om ingen eller få vill äga verket. De som kan tänka sig att äga verket och ha det på väggen i sitt hem kanske inte är beredda att betala särskilt mycket för det. Även om det finns en viss efterfrågan blir det inte dyrt så länge de som vill ha det inte vill ha det till en särskilt hög summa.

Hur mycket är man t.ex. beredd att betala för ett mål mat? Tänk dig att målet består av potatismos och köttbullar. Du får betala 50 kr för denna måltid på ett gatukök. Är du då beredd att betala 500 för samma måltid om den serveras på Stockolms finaste restaurang? Det flesta skulle svara nej på den frågan. Ungefär så är det med konst från en okänd konstnär. Konstverket måste vara något alldeles extra för att summan ska stiga högt.

Skaffa konst som passar din budget

För min del är det viktigare att man njuter av motivet och att konstverket förhöjer rummet än om det är ett original av en känd konstnär eller om det är en litografi av ett känt konstverk. Jag köpte inramade snygga posters som var kopior av kända konstverk när jag hade relativt lite att köpa för. Jag och min sambo hittade en tavla av en okänd konstnär som vi båda såg skulle passa i vårt sovrum. Vi köpte tavlan enbart av det skälet. Det blev inte särskilt dyrt.

Går det att få snygga tavlor till en rimlig summa? Det finns e-handlare som säljer både posters av underbara konstverk av stora mästare eller som säljer original av okända konstnärer. Att köpa ett original kan innebära många saker. Frågan är vad som är viktigast?

Ett av världens mest reproducerade verk

16 Jan 2020

Året var 1936. Den 16:e januari bildades stiftelsen Solstickan. Det var en stiftelse för välgörande ändamål som skulle skänka ett halvt öre för varje tändsticksask som såldes. På asken skulle det vara ett tryck och nu behövde de snabbt ett motiv.

Einar Nerman

Konstnären Einar Nerman blev tillfrågad. På grund av brådskan gick han igenom sina befintliga målningar och hittade en bild av sagofiguren Tummelisa med en fackla i handen. Han modifierade bilden så att det istället föreställde en gående pojke. Facklan byttes mot en sol uppe i vänster hörn.

Från den dagen då askarna med Nermans motiv på började tillverkas till idag har verket tryckts i över tio miljarder exemplar. Det är enbart på tändsticksaskar. Idag finns själva figuren, solstickepojken, på en rad produkter som muggar, kuddar, förkläden och brickor. Den finns också på tändare och specialaskar. Detta gör den till en av världens mest reproducerade konstverk och figur.

Gott Nytt År

31 Dec 2019

Jag önskar alla läsare och följare ett Gott Nytt Konst-år.

Det ska bli spännande att se vilken slags ny konst det nya decenniet har att erbjuda.

Någon som har funderingar kring konst-trender?

Konst och inredning

11 Jul 2019

Konst har fascinerat oss människor under mycket lång tid. Det finns grottor inredda med konst som vittnar om det. Vi ska dock inte dra slutsatsen att konst påverkar oss på liknande sätt. Det finns de som mår bättre av att ha konst runt omkring sig och sämre när de blir berövad konst medan andra inte påverkas alls. Det finns de som behöver få skapa konst med jämna mellanrum medan andra inte har något sådant behov alls. Av dem som älskar konst vill vissa har starka färger och andra vill ha milda färger, vissa vill ha figurativ konst och andra vill ha abstrakt konst, vissa vill ha mycket konst eller stora konstverk medan andra föredrar konst som små detaljer i rummet.

Att ge råd om konst och inredning är av förklarliga skäl väldigt svårt. Vissa försöker, som på sajten alltdetbästa.se, och jag tänker också göra ett försök. Som jag ser det finns det två grundprinciper.

1. Vissa människor älskar mustiga saker som en mörk soffa av skinn, ett mahognybord eller textilier (t.ex. sammet) i blodröda toner. När en sådan person går ut på ett galleri är det inte oväntat om personen ser ett konstverk i mustiga färger och tycker om det. Som konstverk betraktat kan det vara ett fantastiskt verk. Som inredningsdetalj kan den göra rummet väldigt tungt. Människor som tycker om mustiga möbler tjänar på att ha ljusa konstverk. Man kan tänka sig konstverket som ett extra fönster i rummet. Därför passar landskapsmålningar med mycket himmelsblått bra.

2. Vissa människor tycker om det ljusa och stilrena rummet. Möbler, mattor, bord och gardiner går alla i vitt, ljusgrått, ljusbeiged eller möjligtvis ljusgult. Inget inslag av trä får vara mörkare än ek. I ett sådant rum behövs några saker för att ge lite liv åt rummet. Risken är annars att det känns för sterilt. Ett sådant rum upplevs inte som särskilt hemtrevligt. Vad man behöver göra är att ha kuddar med lite glada färger i soffan, lite färgglada växter och färgglad konst på väggarna. Som alternativ, om man vill ha annat än inglasad konst som också kan kännas lite kallt, är textil konst.

Mauritz Karström

28 Jun 2019

När jag bodde i Göteborg hade jag ofta vägarna förbi Galleri Scandinavia. Särskilt de sista åren då jag hoppade av spårvagnen vid Berzeliigatan och gick hem den sista kilometern. Galleri Scandinavia ligger precis vid hållplatsen så jag hade för vana att titta in genom skyltfönstret eller gå in om det var öppet. Här kunde jag finna målningar av några av mina absoluta favoriter som t.ex. Bengt Lindström.

En dag när jag kom in fanns där två nya målningar. En av dem var slående i sin uttrycksfulla stil. Jag tänkte omedelbart på Bengt Lindström då oljan var påstruken i tjocka lager. Motivet var dock något olikt Lindström. Vem hade gjort denna målning?

Jag hade för första gången i mitt liv stött på en målning av Mauritz Karström. Det visade sig att även den andra nya målningen i galleriet var av Karström. Den var dubbelt så hög som den var bred och målad med blandade material. Det såg i grunden ut som en akvarell som hade inslag av olja (och/eller pastell). Karström använde gärna akvarell, pastell och olja. Ofta var för sig men ibland mixat. På den större målningen trädde ansiktet av en alienliknande figur fram. Jag har i efterhand förstått att det kan ha varit ett självporträtt vilket han ofta gjorde.

← Äldre inlägg

 

 

 

kulturbloggar.nu