Många konstnärer har jobbat i ett par år utan att kunna visa upp sina verk i fysiska rum. Nu börjar flera konstgallerier ha vernissage igen. Nyligen hade Galleri Scandinavia i Göteborg (de har även galleri i Stockholm) preminär för året och den första konstnären att få ställa ut i den centralt belägna lokalen var John Ma.

   Småbåtshamnen vid Lilla Bommen.

Fredagen den 3:e september var det förhandsvisning. Det var främst vänner till galleriet och till konstnären som var bjudna. Själva premiären för allmänheten var den 4:e september.

Jag var på plats den 3:e och fick ta del av en rad oljemålningar som sticker ut. I bokstavlig mening. Oljan ligger i tjocka lager vilket skapar en 3D-effekt som ger målningen mer liv.

En intressant berättelse i sammanhanget är att konstnären själv har en ganska liten ateljé vilket gör att han inte kan ta så många steg tillbaka för att betrakta verken i sin helhet. När tavlorna, några en bra bit över en kvadratmeter stora, hängdes upp i galleriet kunde man ta flera steg tillbaka och se på tavlorna på ett lite annat sätt. På grund av de grova henseldragen blir det nämligen står att urskilja ting på duken men när man kliver bak några meter ser man vad det föreställer.

John Mas bakgrund och stil

Om man ska försöka sätta John Mas konst i någon tradition så är det en variant på impressionism. Han återger världen som han ser den med grova drag och ofta starka färger. Samtidigt är det uttrycksfullt vilket mer påminner om expressionism. Mycket aktion i rörelserna. Ibland blir det inte som konstnären själv avser men det blir en del av verket ändå.

   Båda tavlorna heter Flowers.

John Ma är inte först med att måla med grova drag och tjocka lager olja. Bengt Lindström är ett av de mer kända konstnärerna inom denna riktning. Även Maurizt Karström målade med tjocka lager. Karström blandade dock tekniker vilket Lindström och Ma inte gör (så ofta i alla fall). Lindström och Karström har levt i Sverige sedan de var barn. John Ma kom till Sverige som vuxen. Han är född i Kina, närmare bestämt Shanghai, och är utbildad på kinesiska konstskolor.

John Mas motiv

Nu när Ma bor i Sverige är Göteborg som stad och den svenska naturen hans främsta scener. Många bilder har mycket inslag av vatten. Eftersom man förknippar Göteborg med hamnen och skärgården förefaller det helt naturligt. Några motiv finner man centralt i staden som vid korsningen mellan Södra vägen och Engelbreksgatan i hörnet på Heden. Ma råkade vara i närheten när solen var på väg ned och de sista strålarna träffade husets översta våning och skapade en underbar ljuskontrast.

   Vid Heden när solens sista strålar dränker den översta våningen.

John Ma använder väldigt mycket oljefärg. Bara för tavlorna till den aktuella utställningen fick ha över två kubikmeter tomma oljetuber. Det är minst dubbelt så mycket när tuberna är fulla med färg. Han hade gärna tagit med sig en glaskub med tuber för att visa upp hur mycket färg som går åt. Även om färgtuberna inte kom med kan man ana hur mycket färg det är genom att titta på tavlorna i profil. De sticker ut flera centimeter där det är som mest färg. Tänk dig en våg som skummar i Göteborgs hamn. Det skummet ligger som färg på toppen av vågen som utgörs av flera färglager  som i sin tur ligger på övrigt vatten. Det blir en 3D-effekt som skapar mer liv i målningen.

   Från färgan som lämnar Lilla Bommen med läppstiftet i bakgrunden.

För den som gillar figurativ konst som ändå är något svår att skönja, d.v.s. konst som fortfarande lämnar mycket av arbetet till betraktaren, kan mycket väl älska John Mas konst. Den är full av rörelse, färg och kontraster. Min uppfattning är dock att den bäst ska avnjutas på avstånd. Om du ska ha den hemma får det bli i ett av dina största rum. I ett sovrum av standardmått är det mest för nära för att få en helheltsupplevelse.

Om du har möjlighet ska du ta dig till Galleri Scandinavia. Vissa verk hänger kvar fast de är sålda. Vissa verk kommer säkert också finnas kvar även när vernissaget är över. Det kommer fler tillfällen att se John Mas konst.

 

15 sep 2021