För mig som främst gillar konstnärer som har ett yttryck som avsiktligt påminner om barns måleri är steget ganska kort till textiltryck på barnkläder. Flera märken har valt tryck som har både en konstnärlig känsla och har gjorts av barn. De riktigt stora märkena försöker dock att efterlikna barns måleri. Jag har särskilt uppmärksammat några märken som jag vill ta upp kort.

Cassandra Rhodin är vid det här laget sveriges mest kända kläddesigner för barn. Hon startade företaget mini rodini 2006 och det etablerade sig snabbt som klädmärket med de egensinniga figurerna. Märket fick också en fanskara som är så hängivna Rhodins stil att de är villiga att betala mer för ett begagnat plagg än det kostade som nytt. Detta är ett tecken på det konstnärliga värdet och hur det utvecklas i linje med annan uppskattad konst. Idag är märket känt över hela världen och många skådespelare och artister uttalar sig öppet om att de gillar mini rodini.

Bobo Choses är ett spanskt klädmärke som startade 2008. Deras ursprungstanke var att de ville prata till barn på barns vis. Många av figurerna skulle mycket väl kunna vara skapade av barn. Vissa motiv påminner om den spanska kontsnären Joan Miró i sina barnsliga uttryck. Man blir genuint glad av det man ser. Förutom den spanska kopplingen finns det dock ingen uttalad inspiration från någon av de spanska konstnärerna. Det troliga är att deras syn på konst vilar på en likartad grund.

Den USA-baserade designern Cheyenne Norris (urpsrungligen Couch) levde under en tid i Europa och lät sig inspireras av europeisk konst och design. När hon kom tillbaka till USA startade hon ett klädmärke i samband med att hon fick barn. Märket, som grundades 2014, heter Hugo loves Tiki och har en liknande filosofi som Bobo Choses. Det ska vara roliga och barnsliga motiv som ser ut som om de är gjorda av barn. Detta höll i sig i några år men nu har stilen blivit mer tillgänglig i den mening att det inte ser ut att vara av barn utan mer tilltala barn så väl som deras föräldrar.

Ett polskt klädmärke med namnet Dear Sophie har etablerat sig på den europeiska marknaden men nådde inte lönsamhet. Då tog ett nytt team över och helt plötsligt ville många ha deras kläder. De har en egen och artistisk stil på trycken samtidigt som de är så tillgängliga att många kan tycka om dem. Det finns en tydligt konstnärskap bakom de unika figurerna som ofta har uttrycksfulla ögon. Vissa skulle säga att de är slätstrukna men både barn och föräldrar attraheras av estetiken.

Slutligen har vi ett märke som för många kan kännas ointressant då deras tryck ser ut att vara hämtade från någon Disney-film eller serietidning. Den underligande idén bakom detta märke verkar osjälviskt då en del av vinsten går direkt till välgörenhet. Strategin har därför varit att så många som möjligt ska tilltalas så att den positiva effekten blir så omfattande som möjligt. Med åren har dock en tendens till en egen estetik och ett konstnärskap tagit plats. Det finns något nostalgiskt och nyskapande i deras konst på samma gång. Vilket är nu märket. Det heter Tao and Friends. Vem Tao är får vi inte veta men kanske finns det en koppling till taoistisk filosofi bakom den osjälviska affärsidén.

För den som har tittat på mitt konstgalleri är det svårt att se någon likhet i preferens med det som tas upp i detta inlägg. Den konstnärliga kopplingen går till Paul Klee och Joan Miró som hör till mina favoriten. Det finns också en annan sida som är tilltalande och det är att ovan klädmärken satsar på ekologiska och giftfria plagg. Att skona barn från skadliga ämnen samtidigt som man värnar om miljön är en god sak som jag gärna lyfter fram vid sidan av det estetiskt tilltalande.

Dela gärna med dig om du känner till andra klädmärken som gör sina textiltryck som en konstform.

22 jun 2019